maanantai 20. marraskuuta 2017

Retki Milanoon

16.11
Torstai aamun aloitimme tekemällä koulujuttujamme, koska meillä ei ollut tuntia. Söimme myös kakkua tunnilla, sillä yhdellä luokkamme tytöllä oli syntymäpäivä. Vapaa tuntien jälkeen seuraavat kaksi tuntia meillä oli englantia aivan uuden luokan kanssa. Ensimmäisen tunnin käytimme toisiimme tutustumiseen, sekä puhuimme turismista. Toisella tunnilla olimme tietokoneluokassa. Tuntien välissä meillä oli ruokatauko.Viimeinen tunti meillä oli lakia, jonka jälkeen pääsimme tavallista aikaisemmin kotiin. Kävimme hostini kanssa hänen isovanhemmillaan lounaalla, jonka jälkeen lähdin keskustaan viettämään Italilaisen tytön synttäreitä.

17.11
Olimme taas aamupäivän koulussa tunneilla. Iltapäivällä kaksi italialaista opettajaa lähtivät esittelemään meille Parmaa. He osasivat kertoa paljon kaupungista ja kävimme katsomassa muunmuassa Parman suurinta puistoa, kirkkoja ja teatteria. Kävimme myös opettajien kanssa syömässä gelato- jäätelöä meidän suosikki paikassamme. Koulupäivän jälkeen jäin vielä itse kaupungille hetkeksi, jonka jälkeen menin bussilla kotiin. Kahdeksan aikaan meillä oli päivälliseksi italialaista pizzaa.

18.11
Lauantai aamuna meillä oli vapaata opiskelu aikaa kirjastossa. Iltapäivä tunneilla meillä oli historiaa, jossa pääsimme esittelemään aiemmin tekemiämme esitelmiä pompeii:sta. Koulun jälkeen kävimme syömässä lounasta ja tekemässä koulutöitämme hostini isovanhempien luona. Lauantai illalla oli italialaisen tytön viralliset syntymäpäiväjuhlat, joten tulimme kotiin valmistautumaan ja lähdimme sen jälkeen ravintolaan. Söimme suuresta buffetista, jossa oli paljon tyypillisiä italialaisia ruokia ja naposteltavaa. Emme voineet olla juhlissa myöhään, sillä lähdimme seuraavana aamuna Milanoon.

19.11
Jouduimme heräämään todella aikaisin, koska juna Milanoon lähti jo 8.00. Matka sinne kesti noi 1,5h, jonka jälkeen vaihdoimme metroon. Ensimmäiseksi menimme katsomaan Milanon tuomiokirkkoa "Duomo di Milano" Duomon alueella oli todella paljon kalliita ja tunnettuja merkkiliikkeitä. Kiertelimme aluetta, kävimme syömässä pizzaa ja myös shoppailimme vähän. Valitettavasti aikaa oli vain yksi päivä, joten emme ehtineet näkemään muita nähtävyyksiä. Paluu matkalla kaikki olivat todella väsyneitä pitkän päivän jälkeen. Lähes heti kotiin päästyäni menin aikaisin nukkumaan.